الثلاثاء، 4 أغسطس 2015

به‌ چى ئيمانه‌كه‌ت كامڵ ده‌كه‌يت ؟ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ (ڕه‌زای خوای لێبێت) عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ﷺ) أَنَّهُ قَالَ : ((مَنْ أَحَبَّ لِلَّهِ وَأَبْغَضَ لِلَّهِ ، وَأَعْطَى لِلَّهِ وَمَنَعَ لِلَّهِ ، فَقَدِ اسْتَكْمَلَ الإِيـمَانَ)) صحيح سنن أبي داود : (4681) وصحيح الـجامع الصغير رقم : (5965) . واته‌ : هه‌ركه‌سێك خۆشه‌ويستى (بۆ كه‌سێك يان شتێك) له‌به‌ر خوا بێت وه‌ ڕق لێبوونى (بۆ كه‌سێك يان شتێك) له‌به‌ر خوا بێت ، وه‌ شت به‌خشين و شت گرتنه‌وه‌يشى له‌به‌ر خوا بێت ئه‌وا به‌ڕاستى ئه‌و كه‌سه‌ ئيمانى كامڵ و ته‌واوه‌ .

به‌ چى ئيمانه‌كه‌ت كامڵ ده‌كه‌يت ؟

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ (ڕه‌زای خوای لێبێت) عَنْ رَسُولِ اللَّهِ () أَنَّهُ قَالَ : ((مَنْ أَحَبَّ لِلَّهِ وَأَبْغَضَ لِلَّهِ ، وَأَعْطَى لِلَّهِ وَمَنَعَ لِلَّهِ ، فَقَدِ اسْتَكْمَلَ الإِيـمَانَ)) صحيح سنن أبي داود : (4681) وصحيح الـجامع الصغير رقم : (5965) . واته‌ : هه‌ركه‌سێك خۆشه‌ويستى (بۆ كه‌سێك يان شتێك) له‌به‌ر خوا بێت وه‌ ڕق لێبوونى (بۆ كه‌سێك يان شتێك) له‌به‌ر خوا بێت ، وه‌ شت به‌خشين و شت گرتنه‌وه‌يشى له‌به‌ر خوا بێت ئه‌وا به‌ڕاستى ئه‌و كه‌سه‌ ئيمانى كامڵ و ته‌واوه‌ .

ئايا خۆت ئاماده‌ كردووه‌ بۆ وه‌ڵامدانه‌وه‌ى ئه‌م چوار پرسياره‌ ؟ عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الأَسْلَمِيِّ (ڕه‌زای خوای لێبێت) قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ﷺ) : ((لاَ تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ : عَنْ عُمْرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ ؟ وَعَنْ عِلْمِهِ مَا عَمِلَ بِهِ ؟ وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَا أَنْفَقَهُ ؟ وَعَنْ جِسْمِهِ فِيمَا أَبْلاَهُ ؟)) صحيح سنن الترمذي رقم : (2417) وصحيح الترغيب والترهيب رقم : (3592) . واته‌ : هه‌ر‌دوو پێى هيچ عه‌بدێك نـى يه‌ له‌ ڕۆژى قيامه‌تدا هه‌نگـــاو بنێت تاوه‌كو پرسيارى چوار شتى لێنه‌كرێت : سه‌باره‌ت به‌ ته‌مه‌نى له‌ چيدا به‌ سه‌رى به‌ردووه‌ ؟ وه‌ سه‌باره‌ت به‌ زانسته‌كه‌ى ئايا كرده‌وه‌ى پێ كردووه‌ ؟ وه‌ سه‌باره‌ت به‌ پاره‌ و ماڵه‌كه‌ى چۆن په‌يداى كردووه‌ و له‌ چيدا خه‌رجى كردووه‌ ؟ وه‌ سه‌باره‌ت به‌ لاشه‌ى له‌ چيدا به‌ كارى هێناوه‌ و دايهێناوه‌ ؟

ئايا خۆت ئاماده‌ كردووه‌ بۆ وه‌ڵامدانه‌وه‌ى ئه‌م چوار پرسياره‌ ؟

عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الأَسْلَمِيِّ (ڕه‌زای خوای لێبێت) قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ () : ((لاَ تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ : عَنْ عُمْرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ ؟ وَعَنْ عِلْمِهِ مَا عَمِلَ بِهِ ؟ وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَا أَنْفَقَهُ ؟ وَعَنْ جِسْمِهِ فِيمَا أَبْلاَهُ ؟)) صحيح سنن الترمذي رقم : (2417) وصحيح الترغيب والترهيب رقم : (3592) . واته‌ : هه‌ر‌دوو پێى هيچ عه‌بدێك نـى يه‌ له‌ ڕۆژى قيامه‌تدا هه‌نگـــاو بنێت تاوه‌كو پرسيارى چوار شتى لێنه‌كرێت : سه‌باره‌ت به‌ ته‌مه‌نى له‌ چيدا به‌ سه‌رى به‌ردووه‌ ؟ وه‌ سه‌باره‌ت به‌ زانسته‌كه‌ى ئايا كرده‌وه‌ى پێ كردووه‌ ؟ وه‌ سه‌باره‌ت به‌ پاره‌ و ماڵه‌كه‌ى چۆن په‌يداى كردووه‌ و له‌ چيدا خه‌رجى كردووه‌ ؟ وه‌ سه‌باره‌ت به‌ لاشه‌ى له‌ چيدا به‌ كارى هێناوه‌ و دايهێناوه‌ ؟

دوو تاوان كه‌ مرۆڤـ تووشى سزاى ناو گۆڕ ده‌كه‌ن ....

دوو تاوان كه‌ مرۆڤـ تووشى سزاى ناو گۆڕ ده‌كه‌ن ....

پێغه‌مبه‌ر (ﷺ) به‌ لاى دوو گۆڕدا تآپه‌ڕى و فه‌رمووى : به‌ڕاستى هه‌ردووكيان سزا ده‌درێن ، وه‌ سزاش نادرێن له‌به‌ر شتێك كه‌ به‌ گه‌وره‌يان دانابێت ، يه‌كێكيان خۆى پاكڕانه‌ده‌گرت (خۆى نه‌ده‌پاراست) له‌ ميزه‌كه‌ى ، وه‌ ئه‌وه‌ى تريان قسه‌ى له‌ نێوان خه‌ڵكدا ده‌هێنا و ده‌برد به‌ مه‌به‌ستى زيان گه‌ياندن .


 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ (ڕه‌زای خوا ی لێبێت ) قَاڵ : أَنَّ النَّبِيَّ (ﷺ) مَرَّ بِقَبْرَيْنِ ، فَقَالَ : ((إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ ، أَمَّا أَحَدُهُـمَا فَكَانَ لاَ يَسْتَنْزِهُ مِنَ بَوْلِهِ ، وَأَمَّا الآخَرُ فَكَانَ يَمْشِي بَيْنَ النَّاسِ بِالنَّمِيمَةِ)) صحيح
البخاري رقم : (216) وصحيح مسلم رقم : (675) .

ئه‌گه‌ر ده‌ته‌وێت هه‌ر هه‌شت ده‌رگاكه‌ى به‌هه‌شتت بۆ بكرێته‌وه‌ ئه‌وا ئه‌م كارانه‌ ئه‌نجام بده‌ :

ئه‌گه‌ر ده‌ته‌وێت هه‌ر هه‌شت ده‌رگاكه‌ى به‌هه‌شتت بۆ بكرێته‌وه‌ ئه‌وا ئه‌م كارانه‌ 

ئه‌نجام بده‌ :



عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ (ڕه‌زای خوای لێبێت) قَالَ : كَانَتْ عَلَيْنَا رِعَايَةُ الإِبِلِ فَجَاءَتْ نَوْبَتِي فَرَوَّحْتُهَا بِعَشِيٍّ ، فَأَدْرَكْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله‌ علیه‌ وسلم) قَائِمَاً يُحَدِّثُ النَّاسَ فَأَدْرَكْتُ مِنْ قَوْلِهِ : ((مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَتَوَضَّأُ فَيُحْسِنُ وُضُوءَهُ ثُمَّ يَقُومُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ مُقْبِلٌ عَلَيْهِمَا بِقَلْبِهِ وَوَجْهِهِ إِلاَّ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ)) ، قَالَ : فَقُلْتُ : مَا أَجْوَدَ هَذِهِ ، [فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ : الَّتِي قَبْلَهَا يَا عُقْبَةُ أَجْوَدُ مِنْهَا ، فَنَظَرْتُ فَإِذَا هُوَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقُلْتُ : مَا هِيَ يَا أَبَا حَفْصٍ ؟ قَالَ : إِنَّهُ قَالَ آنِفًا قَبْلَ أَنْ تَجِيءَ : ((مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ يَتَوَضَّأُ فَيُحْسِنُ الْوُضُوءَ ثُمَّ يَقُولُ حِينَ يَفْرُغُ مِنْ وُضُوئِهِ : أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّدَاً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ [اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ ، وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِينَ] إِلاَّ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ))صحيح مسلم رقم : (552)  وصحيح سنن أبـي داود رقم : (169) وما بين الـمعقوفتين لـه ، وصحيح سنن الترمذي رقم : (55) والزيادة له .

واته‌ : ئێمه‌ له‌وه‌ڕاندنى وشترمان له‌ ئه‌ستۆدا بوو كه‌ سره‌ى من هاته‌پێش له‌ كاتى ئێواره‌دا برديانمنه‌ ده‌ره‌وه‌ ، له‌و كاته‌دا گه‌يشتم به‌ پێغه‌مبه‌رى خوا (صلی الله‌ علیه‌ وسلم) وه‌ستابوو قسه‌ى بۆ خه‌ڵك ده‌كرد و گه‌يشتم به‌ ئه‌وه‌نده‌ى وته‌كه‌ى : هيچ موسڵمانێك نى يه‌ ده‌ستنوێژ بگريت باش به‌ جوانى ده‌ستنوێژه‌كه‌ى بگريت ئه‌نجا هه‌ستێت دوو ڕكعات نوێژ بكات به‌ دڵ  و به‌ ڕوويه‌وه‌ ڕووى له‌ دوو ڕكعاته‌كه‌ى بێت ئيللا به‌هه‌شتى بۆ مسۆگر ده‌بێت ، وتم : ئه‌مه‌ چه‌ند باشه‌ ، [پياوێك له‌ پێشمه‌وه‌ وتى : ئه‌ى (عُقْبَة) ئه‌وه‌ى پێشه‌وه‌ى له‌مه‌ باشتر بوو ، سه‌يرم كرد بينيم (عومه‌ر)ى كوڕى (خه‌طاب)ـه‌ وتم : ئه‌وه‌ چىيه ئه‌ى باوكى حه‌فص ؟ فه‌رمووى : پێغه‌مبه‌ر (صلی الله‌ علیه‌ وسلم) پێشتر پێش ئه‌وه‌ى تۆ بێيت فه‌رمووى : هه‌ريه‌كێك له‌ ئێوه‌ ده‌ستنوێژ بگرێت ، ده‌ستنوێژێكى باش و كامڵا بگرێت و ئه‌نجا كه‌ ده‌ستنوێژه‌كه‌ى كۆتايى پێهانا بڵێت : (أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ، اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ ، وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِينَ ): شايه‌تى ده‌ده‌م كه‌وا هيچ په‌رستراوێك نى يه‌ شايسته‌ى په‌رستن بێت جگه‌ له‌ خوا نه‌بێت ته‌نهايه‌ و بێ شه‌ريكه‌ ، وه‌ شايه‌تى ده‌ده‌م كه‌وا مُحَمَّد به‌نده‌ و پێغه‌مبه‌رى خوايه‌ ، خوايه‌ بمكه‌ به‌ يه‌كێك له‌ ته‌وبه‌كاران ، وه‌ بمكه‌ به‌ يه‌كێك له‌وانه‌ى كه‌ خۆيان پاك ده‌كه‌نه‌وه‌) ئيللا هه‌ر هه‌شت ده‌رگاكه‌ى به‌هه‌شتى بۆ ده‌كرێته‌وه‌ ، له‌ هه‌ر كاميان ده‌چێــته‌ ژووره‌وه‌ ويستى خۆيه‌تى]